Duben 2021

Klimatické změny zpátky v popředí zájmu

Máme za sebou další měsíc kdy akciové indexy lámaly rekordy, když byly podporovány masivním tisknutím peněz v americké ekonomice. Index S&P 500 narostl v tomto měsíci o více než 5 %.

Co se tedy v tomto měsíci stalo zásadního? Začněme klimatickým summitem, který s novým nájemníkem v Bílém domě vypadal o poznání lépe než v minulosti. Joe Biden se zavázal snížit emise oxidu uhličitého vyprodukovaného v USA do roku 2030 o 50 % ve srovnání s rokem 2005. Zvedl tak původní plán Baracka Obamy o polovinu. USA se po čtyřech letech vlády Donalda Trumpa vrací k environmentálně odpovědné politice a počítá s uhlíkovou neutralitou k roku 2050. Tento krok podpořil společnosti z oblasti zelené energie. Ostatně předpoklad, že obnovitelné zdroje pod vládou Joe Bidena budou vzkvétat, tu byl již před volbami, a i my tomuto segmentu v naší dlouhodobé strategii věříme.

Tento měsíc také započala výsledková sezona, kde jsme již zachytili výsledky ostře sledovaných společností z polovodičového sektoru, který aktuálně zažívá hody z důvodu globálního nedostatku čipů. Producenti proto navyšují kapacity a snaží se ukrojit si co nejvíce z přebývajícího koláče. V této honbě ale časem musí dojít k nasycení trhu a cyklus se tak dostane zpět do své klesající fáze, kdy produkce bude přesahovat poptávku (jak už to v tomto sektoru bývá). Například Taiwan Semiconductors, který zveřejnil svoje výsledky jako první, nám odtajnil, že s tímto počítá až v následujícím roce. Stále ale platí, že v případě mikročipů se držíme konzervativně producentů výrobních linek, kteří také těží ze současného boomu, ovšem nebudou mít takové problémy s nevyužitím svých kapacit v příštím období.

V posledním týdnu tohoto měsíce také reportovala elitní skupina největších technologických gigantů s akronymem FAAMG (Facebook, Apple, Amazon, Microsoft a Google). Z jejich čísel je znát ekonomické oživení, kdy firmy více investují do digitálníreklamy. Zaznamenali jsme rekordní růsty, jak díky nízké meziroční srovnávací základně, tak ale hlavně díky již zmíněným firemním investicím a zvyšující se průměrné ceně reklamy. Přeci jenom průměrný uživatel tráví stále více času na internetu, což zvyšuje jak objem doručené reklamy, tak její cenu. Klasicky vyšším dvouciferným tempem rostly i cloudové služby, takže sečteno podtrženo, podle dosavadních výsledků je ekonomika ve sprintu vzhůru. Neubráníme se sice pocitu, že to je draze vykoupeno masivní podporou ze strany fiskálních i monetárních politik, ty ale nejsou v našich silách změnit k odpovědnějšímu zacházení. Proto situaci sledujeme ze svých pozic a užíváme si jízdu.